Jumaat

Robert T. Kiyosaki Terbit Sendiri Buku Pertama Beliau


Pernahkah anda mendengar nama Robert T. Kiyosaki? Jika anda adalah ulat buku dan minat anda menjurus ke arah buku-buku berbentuk kewangan peribadi, anda pasti mengenali nama ini. Ya...beliau adalah seorang penulis yang banyak menulis buku-buku dalam bidang kewangan peribadi. Lebih tepat lagi buku dalam siri Rich Dad Poor Dad.
Robert T. Kiyosaki terbit sendiri buku
Robert T. Kiyosaki
Setakat artikel ini ditulis, beliau sudah menerbitkan 18 buah buku dan jumlah naskhah yang terjual (jualan terkumpul bagi 18 buah buku) ialah lebih 26 juta naskhah di seluruh dunia.
Tahukah anda bahawa buku pertama Robert T. Kiyosaki sebenarnya diterbitkan sendiri oleh beliau dengan cetakan pertama sebanyak 1,000 naskhah. Buku yang saya maksudkan itu ialah Rich Dad Poor Dad. Fakta ini saya baru perolehi melalui satu emel yang dihantar kepada saya oleh seorang pakar pemasaran buku, Steve Harrison di US. Sebaik saya terima emel ini, saya buat 'research' di internet dan memang benar.
Buku Rich Dad Poor Dad yang diterbit sendiri oleh
Buku pertama beliau yang diterbitkan sendiri ini berjaya menarik perhatian penerbit terkenal di US iaitu Warner Books. satu bahagian penerbitan di bawah Hachette Book Group USA. Selepas itu, buku beliau menjadi 'bestseller' di New York Times, The Wall Street Journal dan USA Today.
Buku-buku yang ditulis oleh Robert ini memang sesuai dibaca oleh anda yang suka hendak belajar bagaimana mengurus kewangan peribadi. Saya sendiri sudah membeli buku pertama beliau Rich Dad Poor Dad yang penuh dengan cerita bagaimana '2 ayah' beliau mengajarkan cara urus duit. Buku-buku beliau ini anda boleh beli di kebanyakan kedai buku di Malaysia seperti di MPH, Popular dan Kinokuniya.
Moral yang saya hendak sebut di sini ialah, terbit sendiri dahulu buku yang anda tulis. Selepas itu, pasarkan ia di pasaran terbuka. Selain itu, cuba promosi buku anda itu kepada penerbit-penerbit buku. Jika ada rezeki, penerbit terkenal mungkin ambil buku anda itu bagi diterbitkan semula di bawah jenama penerbit terkenal itu.
Inilah yang terjadi kepada salah seorang pembeli buku saya. Beliau berjaya menerbitkan sendiri buku beliau mengenai bisnes cacing selepas mengikut langkah demi langkah tip-tip di dalam buku itu. Selain menjualnya ke pasaran terbuka, beliau ada mengirimkan satu naskhah kepada penerbit di mana saya bekerja iaitu PTS Professional. Kebetulan pada masa itu, PTS Professional memang sedang mencari buku-buku bagaimana hendak buat bisnes yang mudah, cepat, dan bermodal kecil. Apa lagi, penerbit bersetuju menerbitkan buku itu. Buku-buku begini memang mendapat sambutan di pasaran terbuka terutamanya di zaman ekonomi sedang gawat. Masing-masing sibuk hendak buat pendapatan tambahan.
Jadi, bagaimana dengan anda? Apa lagi, jangan berlengah menerbitkan sendiri buku anda. Mana tahu, anda juga beruntung satu hari nanti penerbit besar menawarkan kontrak bagi menerbitkan buku anda itu dengan mereka.